Ørritslevgaard

Mulige rammer for den kommende højskole.

Tæt på både by og fantastisk natur

Ørritslevgaard er et fantastisk sted! Foreningen bag Højskolen VIRKE arbejder derfor på at købe matriklen og at etablere højskolen på denne lokation. For det emmer af historisk charme, har smuk natur lige rundt om hjørnet og Odense banegård 20 minutter væk.

(Foto: Bent Olsen & Dansk Center for Herregårdsforskning)

Midt i Danmark

Generelt har Nordfyns Kommune en central placering i landet. Derfor er det et oplagt sted at placere et laboratorium, som hele civilsamfundsdanmark skal have adgang til og gøre brug af.

Historie møder bæredygtighed

Den nuværende hovedbygning på Ørritslevgaard er fra 1789. Et centralt år for demokratiets historie. Men bygningerne skal transformeres og restaureres til nutidige bæredygtighedsstandarder.

VIRKE skal være et inspirerende mødested for unge og aktører i civilsamfundet.

Godt på vej

Foreningen bag Højskolen VIRKE søgt og fået støtte fra Nordfyns. Kommune på 2.4 mio. kr. til køb af matriklen. Vi har desuden en god dialog med Merkur Bank og ejerne af Ørritslevgaard ift. overtagelse.

Med støtte fra Nordfyns Kommune har foreningen bag Højskolen VIRKE fået udarbejdet en:

• indledende arkitektonisk helhedsplan
  • lokal behovsundersøgelse, der inkluderer 16 dialogmøder og en spørgeskema-undersøgelse, der udpeger en række relevante indsats- og samarbejdsområder